Sparebanken Sør med kjempeløft

Sparebanken Sør er i dag ute med tidenes satsing på jentefotball!

Sparebanken Sør gir, gjennom Sør-fondet, 19 millioner til NFF sin satsing på jentefotball i Agder, Sandefjord og Jæren.

– Sparebanken Sør har allerede vært med å løfte jentefotballen på Jæren med våre sponsorater i Vigrestad IK, Klebe SK og Bryne FK. I 2024 har vi løftet nivået på sonesamlingene for jenter og etablert Sparebanken Sør Jentecup. Nå heves satsningen til et nytt nivå, sier Christoffer Singstad, Banksjef BM på Bryne.

Det er stort forbedringspotensiale for å løfte Jentefotballen også i Rogaland og på Jæren. Kun 12% av trenerne i Rogalandsfotballen er kvinner, på landsbasis er 15% kvinner. Rogaland har kun 6% kvinnelige dommere, på landsbasis er tallet 9 %. I Rogaland er det kun 17% kvinnelige fotballedere, på landsbasis er det 23%. I Rogaland er det 32% kvinnelige fotballspillere, på landsbasis er det 31%.

Iselin Evje Rusdal er kaptein på A-lag kvinner og trenerveileder for bredden i klubben. Hun bidrar daglig til å løfte fotball for jenter i Bryne FK. Sammen med resten av klubben setter hun enormt pris på støtten fra Sparebanken Sør.

Det er utarbeidet 9 delprosjekter som skal gjennomføres i perioden 2025-2027. Det skal jobbes målrettet med å få flere jenter til å spille og beholde dem lenger i fotballen, utdanne, skolere og øke kompetansen på flere kvinnetrenere og trenere som trener jenter, øke andelen kvinnedommere, samt øke andelen kvinner med ledende roller i fotballen.

De 9 delprosjektene er:

• Gratis fotballskole & toppklubb besøker breddeklubb
  • Jentefotballens dag i klubb
  • Jentefotballens dag i krets
  • Årets jentefotballklubb
  • Grasrottrener kurs for kvinner og mentale prosesser
  • Jentekeeper
  • Kvinnelig dommerutvikling i krets og klubb
  • Gratis fotballseminar med lederkvinnen i fokus
  • Gratis NFF Fotballederkurs for kvinner

– Tildelingen er en del av vår markering av at banken er 200 år, og vi er sikre på at denne gaven treffer bredt og kommer mange til nytte og glede, sier Trond Skjæveland, daglig leder i Sør-fondet.

Les mer om satsingen her