Siste økt

A-lag kvinner er ferdig med seriespill for sesongen og endte på en solid tredjeplass på tabellen bak hardtsatsende Klepp og opprykksklare Start. Neste sesong starter med jakten på en ny hovedtrener.

Damene vant overbevisende i siste seriekamp mot Amazon Grimstad. 3-1 seieren gjorde at laget endte med 10 seire, en uavgjort og fem tap, 31 poeng og tredjeplass på tabellen. Laget skal nå trene sammen ut november før de tar seg en velfortjent ferie.

Kaptein Iselin Evje Rusdal jubler for en av mange seire denne sesongen.
Kaptein Iselin Evje Rusdal jubler for en av mange seire denne sesongen. Foto: Vegard Hanssen

Kaptein og målvakt Iselin Evje Rusdal oppsummerer sesongen slik.

– Vi nådde målet om å kjempe i toppen, men jeg hadde håpet vi kunne vært mer stabile. Vi hadde litt for mange kamper hvor vi var litt unøyaktige og ikke fikk med oss poengene vi burde hatt. Sesongen sett under ett gjør vi mange gode prestasjoner og viser at vi ikke er langt unna Klepp og Start. Vi er på vei og har noe solid å bygge videre på.

Flere unge spillere har tatt store steg med Bryne denne sesongen.
Flere unge spillere har tatt store steg med Bryne denne sesongen. Foto: Vegard Hanssen

Pål-Stian Eriksen gir seg
Pål Stian Eriksen har annonsert at han gir seg som trener for A-lag kvinner etter denne sesongen og nærmer seg sin siste økt med laget. Kapteinen er takknemlig for jobben Pål-Stian har gjort for laget og synes det er synd at hovedtreneren går videre til nye oppgaver.

– Pål Stian og teamet bidro til ny energi og nytt giv da de kom inn i klubben. Vi fikk litt andre spillesystem som har blomstret godt denne høsten. Pål-Stian har fått satt sitt preg på gruppen der han gir mye av seg selv, ofrer mye og vil gruppen det beste. Det er synd at vi mister han nå, men vi har gode muligheter til å ta neste steg, forteller Iselin Evje Rusdal.

Pål-Stian har hatt sin siste slurk som hovedtrener for A-lag kvinner.
Pål-Stian Eriksen har hatt sin siste kamp som hovedtrener for A-lag kvinner. Foto: Vegard Hanssen

Hardt arbeid
Den energiske treneren er stolt over jobben trenerteamet og troppen i Bryne har gjort de siste årene. En jobb som har tatt laget fra topp 50 til topp 30 i landet. Nå fortsetter laget reisen uten Pål-Stian Eriksen ved roret og Bryne FK skal lyse ut stillingen som hovedtrener på A-lag kvinner.

Pål-Stian har ledet et lag som har stabilisert seg i toppen av 2. divisjon.

– Jentene skal ha kjempekred med tanke på utgansgpunktet. Det er imponerende og laget har tatt mange steg og blitt et meget bra fotballlag.

En fornøyd gjeng etter seieren mot Stabæk 2.
En fornøyd gjeng etter seieren mot Stabæk 2. Foto: Vegard Hanssen

Treneren har de siste to årene jobbet med å få inn enda mer profesjonalitet rundt laget ved å systematisere treningsprosessene og jobbe frem en enda bedre prestasjonskultur.

– Vi ser at poengsnitt og målsnitt har utviklet seg. Dette skyldes knallhardt arbeid i en toårsperiode.

Sandra Pallesen-Nygård herjet med forsvaret i 2. divisjon denne sesongen og ble Bryne toppscorer med 14 mål. Foto: Vegard Hanssen

Neste steg
Pål-Stian er klar på hva som skal til for å utvikle bedre muligheter for fotball for jenter i klubben.

– Vi må beholde kontinuitet og fortsette arbeidet videre nedover klubben. Jobbe videre med en helhetlig profesjonell utvikling på muligheter for både topp og bredde. Samt legge til rette for alle individer som ønsker å spille fotball.

A-laget er et flott forbilde for alle unge jenter som vil spille fotball i Bryne. Foto: Vegard Hanssen

Bryne FK takker Pål-Stian Eriksen for den enorme innsatsen han har hatt i sin id som hovedtrener for  A-lag kvinner.