Felles løft for folkehelse

Denne uken har vi hatt gleden av å åpne det splitter nye, 127 kvadratmeter store treningsrommet i klubbhuset.

Dette blir et helt nytt treningstilbud til medlemmene. Denne investeringen har vært mulig å gjøre med midler fra gavefondene til tre gode bankpartnere: Sparebank1 SR-Bank (kr 1.500.000), Jæren Sparebank (kr 500.000) og Sparebanken Sør (kr 300.000). Bankene utmerker seg med å støtte flere typer samfunnsrettede prosjekter, og i denne sammenhengen har de virkelig gjort et stort felles løft for folkehelse og idrett i Bryne.

Felles løft for folkehelse og idrett.jpg
Daglig leder Sparebankstiftinga Time og Hå (Jæren Sparebank) Arne Gravdal, Banksjef Eivind Karlsbakk, Sparebank1 SR-Bank (Bryne) Banksjef Gisle Høyland, Sparebanken Sør (Bryne) er med på e felles løft.

Representanter fra de respektive bankledelsene var tilstede under åpningen, og banksjef Eivind Karlsbakk uttrykte begeistring på vegne av alle tre bankene.

– Vi er glade for å kunne bidra med å få realisert treningstilbud som bidrar til bedre folkehelse og at dette blir en ekstra god spiss når toppfotballen også kan bruke det samme tilbudet som bredden. Det at tre banker i samarbeid kan bidra til at et slikt tilbud realiseres er svært bra, forteller den nybakte banksjefen.

Tilbud til hele klubben
Midlene går til treningsrom og oppgradering av klubbhuset. Klubben kan med bakgrunn i denne gunstige finansieringen fra bankene legge tilrette for at felles lagtreninger for alle lag over 15 år blir inkludert i medlemskontingenten. Vil man trene individuelt i tillegg til fellestreninger, så betaler man en ekstra treningsavgift på kr 600 i året (eller kr 50 i måneden) som aktivt medlem, mens medlemmer med verv (trenere / ledere) betaler kr 1200 i året (eller kr 100 per måned). Pengene går til renhold og vedlikehold av treningsrommet. Dette blir et økonomisk lavterskel tilbud som vi håper at fleste mulig medlemmer kan få god nytte av.

PXL_20231123_113437486.MP.jpg
Naprapatlandslaget ved Ole Martin Tunheim og Atle Soma ser frem til å ta i bruk treningsrommet som vil gjøre hverdagen med skadeforebyggende trening, rehabilitering og ren styrketrening lettere å gjennomføre.

Mer oppgradering i vente
Vi har også søkt om Spillemidler og tilskudd fra Time kommune til en mer omfattende oppgradering av klubbhuset, garderobeanlegg og treningsrom. Når disse midler kommer, så kan vi fortsette med å oppgradere klubbhuset. Sport & Grønt har vært dyktig prosjektleder for treningsrommet, og de har veldig lyst til å komme i gang med blant annet nye garderober. Pensjonistgruppa må også nevnes i denne sammenheng. De har blant annet malt hele treningsrommet og de store nye veggene. Det er godt jobbet!

Når kommer det ny stadion?
Mange spør også om tidspunkt for å komme i gang med den virkelig store stadionutviklingen, inkludert hovedtribunen. Dette er det en prosess på, men det kommer ikke til å bli igangsatt i år. Ressursgruppen som arbeider med dette har spennende planer under bearbeiding, men alle puslebitene er enda ikke på plass. Og uansett: Oppgradering av stadionanlegget i fjor med ny Jærhall, nytt kunstgressdekke både i Jærhallen, på Sparebank Sør 1 og 2 banene og på Aarbakkebanen var et solid løft som ble gjennomført i 2022. Disse prosjektene hadde en kostnadsramme på 11,5 millioner kroner. Det nye treningsrommet, inkludert ny vindusfasade mot sør og nytt ventilasjonsanlegg i andre etasje har hatt en kostnadsramme på ca 2 millioner kroner i 2023.

Vi satser på at treningsrommet aldri blir helt ferdig
Nye treningsapparater og tilpasninger av disse har det allerede kommet en ønskeliste på. Det vil skje noe på den fronten allerede de nærmeste månedene. Disse tiltakene skal bidra til at kjerneaktiviteten vår – god fysisk trening for store og små – får en enda høyere kvalitet.